prev next

Coert Beerman

“Een goede afspiegeling van de stad is van groot belang om je klanten goed te bedienen.”


De afgelopen vijf jaar heeft Rabobank Rotterdam een flinke slag op het gebied van diversiteit gemaakt. Niet alleen in ons medewerkersbestand, maar vooral ook in ons klantenbestand en in de uitstraling van de bank naar de stad. Wij zijn een Rotterdamse bank geworden met daarbij ook een multiculturele uitstraling in mensen en activiteiten. Maar wat mij betreft zijn wij er nog niet.

Toen ik eind 2004 directievoorzitter van Rabobank Rotterdam werd trof ik een ‘witte bank’ aan. Hoofdzakelijk blanke mannen en vrouwen in de leeftijd tussen de 25 en 40 jaar. Een typisch lokale Rabobank, waarvan er binnen de Rabobank Groep bijna 150 in Nederland zijn. Met een kleur en sfeer die prima passen bij allerlei plaatsen buiten de Randstad, maar niet bij de grote steden en zeker niet bij Rotterdam met zijn diversiteit aan culturen. Zo iets constateer je niet in je werkkamer, maar ik kwam er terloops achter toen ik tijdens één van mijn eerste dagen in Rotterdam over de Lijnbaan liep. Wàt een kleurrijk geheel, dacht ik bij mezelf. En toen viel ook het kwartje: dàt miste ik binnen onze bank!

Diversiteit is geen doelstelling op zichzelf. Maar ik was als directievoorzitter naar Rabobank Rotterdam gekomen om de bank te helpen te groeien. Dit in het kader van het Grote Stedenbeleid van de Rabobank Groep, dat erop gericht is om de marktpositie van Rabobank in de grote steden te versterken. Rabobank is immers groot in het land, maar vooral dankzij het platteland en het verstedelijkt gebied. Dit is een strategische bedreiging voor de bank, want de economische dynamiek speelt zich vooral af in en om de grote steden en minder in de landelijke gebieden. Wil je de stad veroveren, dan is diversiteit een essentieel strategisch instrument. Want de stad, dus onze huidige en toekomstige klanten, is gekleurd. In Rotterdam hebben wij het dan over bijna vijftig procent van de bevolking. Dáárom moest diversiteit dus op de agenda bij Rabobank Rotterdam.

Lees het hele verhaal in het boek ‘Generatie YEP’.

  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks
  • del.icio.us
  • Digg
  • MySpace

Comments are closed.