prev next

Öznur Taskin

“Het is een logisch gevolg van emancipatie en ontwikkeling dat het verschil met de autochtone jongeren wordt ingelopen. De etnische groepen staan niet stil: ook zij zijn ambitieus.”

Op de website werkenbijhetrijk.nl biedt de Rijksoverheid, zoals zij het zelf verwoordt, op vrijwel alle werkterreinen en functieniveaus door het hele land leuke en boeiende banen aan. Het Rijk wil zich profileren als aantrekkelijke en onderscheidende werkgever op de arbeidsmarkt. Dat doet ze met de imagocampagne ‘Werken bij het Rijk, als je verder denkt’. De campagne wil laten zien dat werken bij het Rijk betekent dat je werkt aan een beter en mooier Nederland, waarbij je verschillende complexe afwegingen moet maken. Dat vergt een inventieve en flexibele instelling. Dit ‘puzzelen’ met maatschappelijke vraagstukken staat centraal in alle uitingen van de campagne. Het zijn de maatschappelijke dilemma’s van het dagelijkse werk in de publieke dienst die telkens als twee puzzelstukken in elkaar passen. De campagne is te zien via verschillende kanalen, zoals televisie, stationsreclame en internet. De puzzelvorm komt ook terug in alle wervingsadvertenties van het Rijk. Voor de overheid is diversiteit een belangrijk onderwerp en is tevens één van de beleidsprioriteiten van de Minister van Binnenlandse zaken.

Op dit moment is het Rijk met 120.000 medewerkers een van de grootste werkgevers van Nederland. Zij werken natuurlijk niet allemaal bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken, maar hun arbeidsvoorwaarden worden wel hier opgesteld. De rijksoverheid hecht veel belang aan een betere deelname aan het arbeidsproces van vrouwen, arbeidsgehandicapten, allochtonen en mensen die vanwege hun leeftijd over het algemeen moeilijker aan een baan komen.‘Werken bij het Rijk, als je verder denkt’ de huidige wervingscampagne met de puzzelstukjes loopt sinds 2005 en is het visitekaartje van het Rijk. Zo komen we bijvoorbeeld in contact met starters en studenten. Het is daarom belangrijk om een duidelijk en helder verhaal naar buiten te brengen. Departementen kunnen geen eigen wervingsbeleid meer voeren, zoals tot 2007 het geval was.

Lees het hele verhaal in het boek ‘Generatie YEP’.

Lees het hele verhaal in het boek ‘Generatie YEP’.

  • Hyves
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google Bookmarks
  • del.icio.us
  • Digg
  • MySpace

Comments are closed.